Vaste leveranciers, kortingen en bonussen

‘Nee hoor, wij bestellen altijd bij…’ en noemt men een naam van een van onze zeer gewaardeerde concurrenten. Wij horen vaak van potentiële klanten dat ze ‘altijd’ bij een bepaalde leverancier bestellen. Daar is men tevreden over, en betreffende leverancier voldoet aan hun wensen. Dat kan en daar is uiteraard ook helemaal niets mis mee.

Ik denk dat het kan lonen om ook eens breder om je heen te kijken en wat vaker aanvragen naar een ‘vreemde of nieuwe’ leverancier te sturen. Al is het alleen maar om eens te vergelijken. Het gebeurt ons namelijk regelmatig dat die betrouwbare leverancier toch een artikel heeft geleverd die niet geheel volgens de specificaties is, zoals die aanvankelijk zijn aangevraagd. Bijvoorbeeld bij een transformator. Is de kleur de juiste kleur? Zijn de afmetingen precies zo dat het gigantische apparaat wel door de deur kan? Wil de klant er wieltjes onder of niet? Wil de klant er een behuizing omheen of niet? Of wilt u liever een transformator die (bijna) geluidloos is? En, wat zijn de wensen voor wat betreft de verliezen. Sinds 1 juli 2015 gelden er immers nieuwe EU richtlijnen voor de verliezen van een transformator. Niet iedereen weet dat. En zo zijn er tal van wensen die een klant aan zou kunnen geven.

Er zijn installatiebedrijven die de specificaties niet goed lezen en klakkeloos de goedkoopste transformator aan de eindgebruiker voorstellen, waarna de eindgebruiker er zelf achterkomt dat dit niet hetgeen is wat hij heeft aangevraagd en vervolgens ons opbelt om hem te helpen met het vinden van de juiste transformator. Hier gaat een hoop tijd mee verloren en, ook niet onbelangrijk, een hoop geld.

Transformatoren die geëxplodeerd zijn, het gevoel dat de eindklant niet goed begrepen wordt omdat hun installateur een andere transformator heeft voorgesteld (en verkocht en gemonteerd) als waar de voorkeur van de eindklant naar uit gaat.

Tal van voorbeelden in tal van artikelgroepen kan ik hier opnoemen. Maar daar zal ik u verder niet mee vermoeien. Wat belangrijk is, is dat betreffende leverancier niet alleen verkoopt, maar ook verstand van zaken heeft en goed adviseert.

“Nee je kunt een transformator niet koelen met een simpel ventilatortje! Dat gaat geheid fout! Dan ligt de hele productieplant een paar dagen (weken?) plat! Dat gaat in de miljoenen lopen!”
“Ja, als je boven een transformator gaat boren en slijpen, komt er boorstof en slijpsel in het apparaat en kun je deze na een paar jaar verschrotten!” (Geloof me, beide voorvallen zijn echt gebeurd)

We verwachten binnen nu en een paar jaar een telefoontje van eindklant die, naar verwachting, niet tevreden is met de apparaten die geleverd zijn omdat zijn installateur eigenwijs was en voor een paar procent bonus ergens anders ingekocht heeft, terwijl er klantspecifiek aangeboden is en klantspecifiek geproduceerd zou gaan worden. En wij zijn natuurlijk ook niet helemaal van gisteren, wij schrijven niet alle specs in onze offertes zodat deze 1 op 1 nagemaakt kan worden. ‘Alles weten maakt niet gelukkig’ zei mijn moeder altijd. In dit geval zal deze gezegde tegen die tijd niet helemaal kloppen. Had men maar wel alles geweten.

Wij zijn van mening dat vasthoudendheid aan één merk niet in het voordeel van de klant werkt. Op deze manier kunnen wij op zoek gaan naar het juiste artikel, volledig naar de wensen van de klant. Ook zijn wij van mening dat je als leverancier goede contacten moet hebben met al je fabrikanten. Je moet de mensen kennen, je moet het productieproces kennen en je moet precies weten bij wie je moet zijn met bepaalde en soms dringende vragen. Iedere fabrikant heeft tenslotte zijn eigen sterke punten…

Ik zou zeggen, daag me uit en vraag eens aan!