Renovatie RET project Beurs – Centraal Station

Project3 A
Project3 B
Project3 C

De RET heeft de renovatie van het traject in de zomer van 2012 gerealiseerd. Dit was de grootste buitengebruikstelling van de afgelopen 40 jaar. Het bedrijf Dura Vermeer Railinfra in Hoofddorp was de hoofdaannemer, die deze renovatie mocht uitvoeren.

P4P levert al vele jaren de standaard isolatoren voor de RET. Voor dit project had RET gekozen voor de nieuwe aluminium rail. Ook daarvoor mocht P4P de asymmetrische nieuwe isolatoren leveren.

P4P heeft de levering van bijna 300 stuks asymmetrische isolatoren voor de derde rail in zeer korte tijd laten produceren en op tijd op projectlocatie kunnen leveren.

Op bovenstaande foto is de derde spanningsrail duidelijk te zien aan beide buitenzijden van het dubbele spoor. De isolatie overkapping zorgt ervoor dat er geen direct contact kan ontstaan tussen de spanning dragende rail en onderhoudsmedewerkers van de RET.

De spanning dragende rail wordt door de isolatoren op zijn plaats gehouden. De nieuwe rail is gemaakt van een aluminium. Doordat de maatvoering hiervan enigszins afwijkt van de standaard stalen rail is de isolator aangepast en met een asymmetrisch geplaatste klauw geproduceerd.

Deze isolator heeft een gele kleur om verwisseling tijdens de montage en reparatie werkzaamheden te voorkomen. De standaard isolatoren zijn geproduceerd van bruine giethars.

De vernieuwing van de wisselcomplexen Leuvehaven en Beurs kwam binnen de gestelde termijn van 12 dagen gereed. Een prachtig staaltje werk, waarbij reizigers weinig overlast ondervonden. De wisselcomplexen zijn nu klaar voor de komende veertig jaar.